Slip din eksamensangst

De fleste kender til nervøsitet før en eksamen. For nogle bliver det mere end bare lidt uro i maven. Det bliver til eksamensangst, en form for præstationsangst, hvor kroppen går i alarmberedskab: hjertebanken, svedeture, kvalme, koncentrationsbesvær og negative tanker, der spænder ben for dig, allerede før du går i gang.

Du har måske hørt sætninger som:

Lidt nervøsitet er godt, det får dig op på mærkerne!

Men hvad nu hvis det ikke behøver at være sådan?

Og skal du eksempelvis bruge tid og energi på at lave øvelser igen og igen, for at undgå at gå i sort til eksamen?

Skal du leve med idéen om, at eksamensangst er noget, du må lære at styre, men ikke slippe helt?

Det mener jeg ikke du skal!

Forestil dig dette:
Du er udhvilet og møder op til eksamen med ro i kroppen. Du kan mærke, at du trækker vejret frit. Tankerne er klare. Du er til stede og fokuseret. Efter eksamen er du ikke udmattet, men opløftet og let. Fordi du havde adgang til al din viden, ikke tænkte nedsættende om dig selv og formåede at præstere roligt og uden pres.

Det kan lade sig gøre, og det behøver ikke være en lang proces.

Hvad er TFT?

TFT – Tankefeltterapi – er en metode, der arbejder med kroppens og sindets naturlige sammenhæng. Ved hjælp af enkle teknikker kan man opløse den stress og uro, der er koblet til blandt andet eksamener og ikke bare dæmpe symptomerne, men slippe dem helt. Opløse dem én gang for alle.

Du får muligheden for at præstere uden frygt, uden pres, uden kamp, med ro og overskud.

Vil du vide mere om, hvordan udvidet-TFT kan hjælpe dig, så er du velkommen til at tage fat i mig på tlf.: 60632240

eller læs om de behandlingsformer som jeg tilbyder.

 

En klient historie:

Her er en Cecilies historie om eksamensangst. Vi bærer alle på forskellige historier, som former vores liv og nogle gange også bestemmer hvad vi kan, tør eller gør i vores liv.

Cecilies historie
I folkeskolen syntes Cecilie, det var rigtig svært at fremlægge foran klassen. Hun brugte altid lang tid på at forberede sig og øvede sig derhjemme foran sine forældre.
Flere dage før hun skulle sige noget i klassen, begyndte hun at få svært ved at sove. Hun bekymrede mig om alt muligt: Hvad nu hvis hun glemte, hvad hun skulle sige? Ville de andre grine? Ville læreren sige, at det ikke var godt nok? Derfor havde hun altid en følelse af, at hun skulle være helt overforberedt for at kunne klare det.

Da Cecilie kom i gymnasiet, blev det endnu værre. Hun kunne næsten besvime af nervøsitet, bare ved tanken om at skulle svare på spørgsmål. Nogle gange gik hun helt i sort og frøs, hvis læreren spurgte hende om noget i timen.
Efter prøver eller eksaminer var hun fuldstændig udmattet og havde en følelse af, at det aldrig var godt nok.

Da hun besøgte mig på min klinik for at få hjælp, overvejede hun at droppe ud af 3. g. Hun følte sig presset og stresset, sov dårligt, fik svedeture, havde ofte hovedpine, var svimmel i skolen fik ofte kvalme.

Jeg fokuserede på, at hjælpe hende med at forstå, hvor nervøsiteten og angsten kom fra, så hun kunne at se, hvorfor hun reagerede som hun gjorde.
Sammen lavede vi det, man kalder en traumesnor. Det betyder, at vi tog udgangspunkt i en oplevelse, en eksamen, hvor Cecilie næsten besvimede og arbejdede os tilbage til andre situationer.

Pludselig kom Cecilie i tanke om en juletræsfest, da hun var ti år. Hun dansede om træet, men faldt foran en masse mennesker, og de begyndte at grine.
Og så huskede hun en oplevelse som 6-årig, hvor hendes bedstemor – som hun var meget glad for – bad hende tælle til ti foran sine små søskende, så de kunne se hvordan man gjorde. Men hun kunne pludselig ikke huske tallene. Der blev helt stille, og ingen sagde noget. Cecilie blev bange, skubbede stolen væk og løb ud af stuen.

Det gik op for Cecilie, at de oplevelser havde fået hende til at føle sig alene og forkert og gjort hende bange for at begå fejl eller for ikke at være god nok. At det var dér, frygten for at skulle præstere begyndte. Det var derfor, hun havde brug for at have styr på alting og at være overforberedt.

Cecilie har fået tre behandlinger her på Stenbækgaard Terapi, og i dag har hun det meget bedre. I skolen slapper hun af og bliver ikke svimmel eller får kvalme. Hun kan både holde taler og små oplæg, uden uro og frygt for at begå fejl. Hun kan selv mærke en indre ro og styrke som langsomt er vokset frem og det har gjort at Cecilie i dag, tror meget mere på sig selv.

-  Det er lidt som om jeg endelig har fundet mig selv.

Cecilie, 22 år

 

23. Juli 2025

Forrige
Forrige

Ventesorg

Næste
Næste

Sorg